woensdag 4 januari 2012

4 januari - Iets te vroeg gejuicht....

Lizzie is ziek, heel ziek. Diepe aplasie én koorts én veel spugen.
Na veel onderzoek is gebleken dat Lizz een ontsteking heeft in beide longen. Ze weten nog niet of het een virale of een bacteriele ontsteking is óf dat er misschien een schimmel in de longen zit.
Om dit beter te kunnen bekijken is er gisteren een thorax(longfoto) gemaakt. Dit viel nogal rauw op ons dak, want dan gaan ze dus in de longen kijken. En voor ons is dat extra spannend omdat we vreselijk nieuwsgierig zijn of de laatste bestraling heeft gewerkt en de overgebleven laesies(tumorbolletjes) zijn verdwenen.
Heel mooi was het nieuws gisteren dus dat er alleen maar een longontsteking te zien was op de foto. Verder geen verdachte laesies. Super! Eindelijk eens een keer positief nieuws.

Vannacht werd Lizzie nog zieker. Er moest extra zuurstof aan te pas komen. Haar lijfje was erg hard aan het werk om de hoge koorts aan te kunnen.
De oncoloog vond dat vanmorgen een reden om nog meer onderzoek te doen. Er moest nog een CT scan én een echo van de buik gemaakt worden. Oké...een longfoto was al spannend, maar een CT scan is nóg secuurder...dus wederom een spannende dag.
Lizzie was inmiddels al weer van het zuurstof af en kon het op eigen kracht goed volhouden. Verder bleef ze heel ziek vandaag.

Helaas, toch een zeer teleurstellende uitslag van de scan. Er zit nog steeds een laesie in de linkerlong. Dit is waarschijnlijk nog steeds een oud bolletje welke tijdens de operatie is blijven zitten. Hij is niet kleiner geworden, maar ook niet groter en er zijn geen nieuwe laesies gevonden. Dit onder voorbehoud, want een groot deel van de longen is niet te bekijken omdat de longontsteking het zicht ontneemt.
Volgens de oncoloog had ook zij gehoopt dat de laatste bolletjes door de bestraling zouden verdwijnen. We moeten nu echter eerst het protocol afmaken alvorens we hele nare conclusies kunnen trekken.

Eerst moet Lizz hier bovenop komen. Dan worden de stamcellen geoogst. Vervolgens nog een 10- daagse chemokuur en dan pas een nieuwe CT-scan met een 'plan de campagne'.
Het bolletje móet weg, dat is zeker, dus is het niet door chemo...dan weer een nieuwe operatie.

Toch iets te vroeg gejuichd gisteren!

14 opmerkingen:

  1. Marlies,

    Laten we dan iig maar hopen dat het alleen dit ene bolletje nog is. Ik duim me weer suf dat Lizzie eerst snel opknapt van de longontsteking en dat de stamceloogsting daarna een goed resultaat oplevert.

    liefs uit Boxtel,
    Dominique x

    BeantwoordenVerwijderen
  2. O mijn hemel, wat een ontzettend zenuwslopend bericht. Het lijkt me heel lastig om in jullie schoenen te staan, maar geef de moed en hoop niet op he? Ik ken jullie niet persoonlijk, maar nu ik verschillende verhalen gelezen heb weet ik dat Lizzie een ontzettend sterk en dapper meisje is. Jullie prinsesje. Daar mag je trots op zijn. Maar dat maakt het niet minder zwaar natuurlijk. Heel veel sterkte in elk geval.
    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een naar bericht weer over jullie kleine meid. Heel veel sterkte!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik kan niet anders doen dan jullie weer heel veel sterkte wensen ,met die kanjer van jullie.
    Ik hoop echt dat ze heeeeel snel mag opknappen,en dat dat bolletje maar heel snel verdwijnt. Groetjes van Bianca

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik lees al een tijdje mee.
    Wat een verschrikkelijk naar bericht..

    Als ik de verhalen zo lees vind ik Lizzie zo ontzettend dapper! Alle onderzoeken, foto's, uitslagen en scan's.. Pff, wat een dappere meid.

    We wensen jullie heel, heel erg veel sterkte.

    Liefs van Texel,

    Joost & Sarah
    "Catharinahoeve"

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heel veel sterkte voor jullie en de dappere prinses! Ik hoop dat ze snel zal opknappen. Ik brand een kaarsje voor jullie.
    Liefs.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. sinds kort lees ik met jullie mee,wil jullie veel sterkte toe wensen,vanuit zeeland

    ardi

    BeantwoordenVerwijderen
  8. goede wensen voor 2012? zoveel jullie willen. Dikke meelevende knuffels? Geen enkel punt. Een wolk vol positieve energie? Ik blaas het naar jullie toe.


    Al het goede,

    Arjanne

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik lees ook al een tijdje mee, heb nog niet eerder gereageerd. Verschrikkelijk dat Lizzy zo ziek is, jammer dat ze toch nog een bolletje vonden (en misschien, laten we hopen van niet, nog meer als de longontsteking weg is),
    Ik hoop echt voor jullie dat het dit jaar een jaar is van goed nieuws, dat Lizzy, jullie prinsesje beter word. Ik wens jullie allemaal heel veel sterkte en voor Lizzy heel veel beterschap en prinses ik hoop dat dit jou jaar word

    BeantwoordenVerwijderen
  10. We lezen en leven met jullie mee. Hopelijk komt Lizzy de ontsteking snel te boven en sterkt ze goed aan. Het blijft wel heel spannend allemaal zeg..alsof je je kind kwijt bent op een druk strand en al driekwart jaar aan het zoeken bent. Hopelijk krijgen jullie snel het gevoel haar weer veilig teruggevonden te hebben! Heel veel sterkte voor jullie allemaal.

    Groetjes, Ewout en Tanya Pit

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Jeetje wat zal dit vreselijk schrikken zijn geweest.
    We willen jullie dan ook weer onwijs veel sterkte en kracht toewensen.
    We zullen een speciaal kaarsje voor Lizzy branden.
    Mag ik vragen of het mogelijk is een kaartje te sturen naar Lizzy.
    Mijn emailadres is esther.wijnbelt@gmail.com
    Heel veel liefs en een hele dikke knuffel
    Wout en Esther en Nick en Sanne

    BeantwoordenVerwijderen
  12. wat een vreselijk rotnieuws.....
    En arme Lizzie...om zo vreselijk ziek te zijn!

    Wederom heeel veel sterkte gewenst.

    L. en fam

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Anniek (vriendin van Lilian)9 mei 2012 om 14:17

    Sterkte, we leven mee. Denken vaak aan jullie.

    BeantwoordenVerwijderen